کد خبر: ۱۳۷۶۳
۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۳
روز گذشته اوراق ارزی از سوی بانک مرکزی عرضه شد، اما مورد استقبال مردم قرار نگرفت. با این شرایط آیا دولت شرایط تشویقی جدیدی برای افزایش تمایل خریداران به خرید خواهد گذاشت؟
به گزارش جدید پرس:

 قیمت دلار در دومین روز هفته بدون تغییر با گردش در پله‌های یک و ۳ کانال ۳۵ هزار تومان نوسان دارد. روز گذشته اوراق ارزی با سررسید ۳ ماهه از سوی بانک ملی به نیابت از بانک مرکزی عرضه شد اما با وجود امیدی که بازارساز به استقبال خرید از سوی مردم داشت مورد اقبال قرار نگرفت.

در بندهای قرارداد اوراق ارزی آمده متقاضی هنگام سررسید، در صورت درخواست برای تحویل دلار باید ۷ درصد حق‌الوکاله پرداخت کند. فعالان بازار معتقدند قیمت دلار توافقی امروز در پله سوم کانال ۳۳ هزار تومان بود و اگر همین نرخ در ۳ ماه دیگر  با ۷ درصد حق‌الوکاله جمع شود، بیش از ۳۵ هزار تومان برآورد می‌شود که بالاتر از نرخ بازار آزاد است.

از اوراق ارزی استقبال نشد

به نظر می‌رسد این قوانین و تجربه بدعهدی دولت احمدی‌نژاد در سررسید فروش اوراق ارزی باعث شد تا خریداران تمایلی به تهیه اوراق ارزی فعلی نداشته باشند. حالا باید دید سیاست‌های تشویقی برای خرید اوراق از سوی نهاد پولی در روزهای آینده به بندهای قرارداد مذکور افزوده می‌شود؟

کارشناسان بازار معتقدند سیاست‌های بانک مرکزی برای تسهیل خرید ارز و ایجاد فضای انتظامی در بازار در روزهای گذشته موجبات آرامش فعلی در قیمت دلار را ایجاد کرده و بعد از مسکن‌های فعلی باید دید راهکار بعدی نهاد پولی کشور برای قیمت دلار چیست؟

نهاد پولی کشور در روزهای اخیر علاوه بر کنترل قیمت دلار با چالش چند نرخی شدن این اسکناس آمریکایی مواجه شده است. اکو‌ایران نیز در گزارشی نوشته فعالان اقتصادی بارها مخالفت خودشان را نسبت به اختلاف قیمت ۲۶ درصدی دلار نیما و آزاد اعلام کرده‌اند.

تحلیلگران بازار معتقدند افزایش اختلاف دلار آزاد و نیما، آسیب های زیادی به اقتصاد وارد می‌کند و باعث کاهش انگیزه تولید کننده به دلیل کاهش سود می‌شود.

پیش‌بینی قیمت دلار؛ واردات به نفع تجار است

با بررسی تراز تجاری ایران و افزایش روند واردات از تاثیرات اختلاف قیمت دلار نیمایی و آزاد و افزایش تقاضا برای واردات است.

تحلیلگران معتقدند که اگر اختلاف دلار آزاد و نیما کاهش پیدا نکند، همان مشکلاتی که در زمان وجود ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در اقتصاد به وجود آمد در  اقتصاد تکرار خواهد شد. زیرا با افزایش تقاضای واردات و کاهش سو‌د صادرات، میزان تقاضای ارز  افزایش می‌یابد در مقابل میزان عرضه ارز در اثر کاهش سود واردات کم می‌شود.

تعداد زیاد قیمت دلار در بازار ارز کشور باعث شده دولت به هر سمتی بچرخد، تقاضای دلار در گروهی را تحریک کند.

حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازارهای مالی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «در حال حاضر قیمت دلار با توجه به روندهای تکنیکالی در سقف است و از سوی دیگر فضای مدیریت بازار توسط دولت و بانک مرکزی نوید کاهش قیمت را می‌دهد.»

او ادامه می‌دهد: «در شرایط فعلی اخباری در حوزه مذاکرات هسته‌ای برجام نمی‌شنویم. این اخبار بر قیمت دلار اثر‌گذار بود و از طرفی ناآرامی‌های اجتماعی اخیر بر بازار ارز اثر سوئی دارد. ضمن اینکه عامل تورم را هم باید در نظر گرفت.»

جیهانی با اشاره به این که کشورمان از ابتدای سال تا کنون شرایط رشد قیمت دلار را داشته، می‌‌گوید: «دولت‌ها به جای سرکوب قیمتی و جهش یک‌باره باید اجازه دهند این روند رشد به صورت مداوم اما با حرکت‌های اصلاحی کوچک و تدریجی به سمت جلو حرکت کند. در این صورت سرمایه‌گذاران، معامله‌گران و صادرکنندگان و واردکنندگان می‌توانند برنامه‌ریزی داشته باشند که نظام بازار و اقتصاد ملی را تامین کنند.»

این کارشناس اقتصادی درباره روند تصمیم‌گیری برای قیمت دلار بر این باور است: «دولت‌ها به جای دستکاری قیمت باید اجازه دهند نرخ افزایشی ارزهای خارجی نسبت به پول ملی با‌ روندی مطابق با ساختارها و چارچوب‌های اقتصادی و بازاری تعریف شود.»

او تاکید کرد: «تا زمانی که مولفه‌های اقتصادی کشور شکوفایی چندانی ندارد، سیر کاهشی ارزش پول ادامه خواهد داشت.»

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها