کد خبر: ۱۳۶۵۸
۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
نماینده آمریکا در امور ایران با اشاره به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس اتمی گفت که اجرای تعهدات پادمانی از سوی ایران یک امر ضروری و فوری است.
به گزارش جدید پرس:

رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در پیامی توئیتری از تلاش‌های کشورش و تروئیکای اروپایی در تصویب قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه کشورمان قدردانی کرد که در آن ادعاهایی در رابطه با آنچه رعایت نشدن برخی مسائل پادمانی در ایران عنوان شده، مطرح شده است.

راب مالی در پیام خود نوشت: از همکاران خود در هیات آمریکا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و شرکای تروئیکای اروپایی خود به دلیل تلاش‌هایشان برای جلب حمایت حداکثری از قطعنامه آژانس اتمی علیه ایران قدردانی می‌کنم.

وی همچنین بیانیه هیات آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی علیه ایران را بازنشر داده و افزود: اجرای کامل تعهدات پادمانی ایران ذیل معاهده ان‌پی‌تی ضروری و فوری است که به تعویق هم افتاده است.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه قطعنامه علیه ایران را با ۲۶ رای موافق، ۲ رای مخالف و پنج رای ممتنع تصویب کرد.

آمریکا و تروئیکای اروپایی نیز پس از صدور این قطعنامه بیانیه‌ای مشترک منتشر و از آن استقبال کردند.

در این بیانیه که روز جمعه منتشر شد، آمده است: دول فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا از تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص ایران استقبال می‌کنند. این قطعنامه در پاسخ به همکاری ناکافی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص مسائل جدی و حل‌نشده مرتبط با تعهدات قانونی ایران ذیل توافق پادمانی پیمان عدم اشاعه هسته‌ای تصویب شده است.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: ایران باید توضیحات معتبر فنی برای وجود ذرات اورانیوم شناسایی شده در اماکن اعلام نشده در ایران ارائه کند و درخصوص مکان این مواد هسته‌ای و یا تجهیزات آلوده شفاف‌سازی کند. این قطعنامه بر حمایت قاطع از تلاش‌های مداوم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل‌وفصل این مسائل حیاتی با ایران تاکید می‌کند.

همچنین در پایان این بیانیه آمده است: همانطور که شفاف ساخته‌ایم، اگر ایران این کار را انجام دهد و مدیرکل آژانس اتمی بتواند گزارش دهد، همه مسائل پادمانی حل‌نشده دیگر حل‌وفصل شده‌اند، در آن صورت شورای حکام می‌تواند به رسیدگی به این مسئله خاتمه دهد. ما امیدواریم که ایران با حسن نیت از فرصت همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت حل‌وفصل مسائل حل‌نشده استفاده کند تا دیگر لازم نباشد شورا در این خصوص اقدامات بیشتری انجام دهد.

محسن نذیری اصل سفیر و نماینده دائم کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین درخصوص تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام اظهار کرد: شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت فشار شدید سیاسی کشورهای آمریکا، انگلیسی، فرانسه و آلمان قطعنامه‌ای علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان به تصویب رسانده است.

وی افزود: در جریان بررسی این موضوع، حامیان پیش نویس قطعنامه اطلاعات ساختگی و ادعاهای بی اساسی برای توجیه رویکرد غیرسازنده خود به شورای حکام ارائه کرده و کوشیدند این نشست را به ابزاری برای پیگیری اهداف کوته بینانه سیاسی خود و فراتر از چارچوب وظایف و اختیارات آژانس تبدیل نمایند.

نماینده کشورمان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه غیر اجماعی ارائه شده از سوی سه کشور اروپایی و آمریکا در نشست امروز شورای حکام را به عنوان اقدامی سیاسی، غیرسازنده و نادرست به شدت محکوم می‌کند و آن را غیر قابل قبول و مردود می‌داند، اظهار داشت: این قطعنامه از ایران می خواهد که با آژانس تعامل و همکاری داشته باشد. با توجه به تداوم همکاری های گسترده ایران با آژانس، دعوت از ایران برای همکاری با آژانس، آن هم با استفاده ابزاری از شورای حکام و اعمال فشار از طریق تصویب یک قطعنامه، غیرموجه و بی معنی است.

نذیری با تاکید بر این‌که در حال حاضر برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران از شفاف‌ترین برنامه ها در میان کشورهای عضو آژانس است، تصریح کرد: اهداف سیاسی بانیان این قطعنامه ضد ایرانی محقق نخواهد شد اما تصویب آن می‌تواند بر روند همکاری و تعاملات سازنده جمهوری اسلامی ایران با آژانس اثرگذار باشد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها