کد خبر: ۱۳۵۸۸
۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴
پس از آنکه کاخ سفید مدعی شد روسیه مسئول انفجار موشکی در خاک لهستان بوده، سخنگوی کرملین گفت، دلیل این اتفاقاتی که اکنون در حال رخ دادن است، ریشه در اقدامات آمریکا و ناتو دارد.
به گزارش جدید پرس:

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه ادعا کرد که آمریکا بر این باور است که "روسیه به دلیل حمله به اوکراین در نهایت مسئول انفجار موشکی در لهستان است."

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین درخصوص بیانیه کاخ سفید اظهار کرد: آمریکایی‌ها چنان حرف می‌زنند که اگر چیزی در گذشته اتفاق نمی‌افتاد، این حادثه موشکی هم اکنون رخ نمی‌داد. اما ما خواهیم دید که ریشه تمامی این اتفاقات به اقدامات آمریکا و ناتو برمی‌گردد.

همچنین براساس گزارش خبرگزاری تاس، پسکوف در ادامه خاطرنشان کرد که این انفجار موشکی موجب تشدید تنش‌ها نمی‌شود.

وی افزود: حقیقتا هیچ دلیلی برای ایجاد تنش وجود ندارد. لهستان همان اول می‌توانست بگوید که تکه‌های این موشک مربوط به موشک اس-۳۰۰ است. درنتیجه، تمامی کارشناسان فورا متوجه می‌شدند که نیروهای مسلح روسیه هیچ ارتباطی با این نوع موشک ندارند.

سخنگوی کرملین در ادامه تاکید کرد، حادثه پیش آمده در لهستان هیچ ربطی به روسیه ندارد و کشورش در این زمینه مقصر نیست.

پسکوف این حادثه را مثال دیگری از "روس‌هراسی" اروپایی‌ها دانست.

وی گفت: مقامات سطح بالا در کشورهای مختلف بدون هیچ اطلاع دقیقی از حادثه و ریشه آن، سریعا اظهار نظر کردند. هیچکسی نباید فورا بیانیه صادر و یا قضاوت کند که همین‌ها از قضا موجب تشدید تنش‌ها می‌شوند. هیچ گونه بیانیه فوری نباید قبل از دریافت اطلاعات موثق صادر شود.

سخنگوی کرملین با اشاره به "خویشتن‌داری و واکنش آرام" جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: در چنین شرایطی برخلاف واکنش جنون‌آمیز لهستان و سایر کشورها، ما شاهد واکنش حرفه‌ای رئیس‌جمهوری آمریکا بودیم. ما توصیه می‌کنیم دیگران این سوال را برای لهستان مطرح کنند که چرا چنین اتفاقی رخ داد و از مقامات این کشور بخواهند تا مواقعی که راجع‌ به چنین موضوعات حساس و خطرناکی صحبت می‌کنند، حرفه‌ای‌تر رفتار کنند.

پسکوف خاطرنشان کرد، اروپا موقع انفجار خطوط گازی نورد استریم چنین واکنش و احساسی را از خود نشان داد.

وی افزود: البته ما ترجیح می‌دادیم که واکنش احساسی از جانب اروپا دریافت کنیم. برای مثال، توقع داشتیم که بگویند با افرادی که در این انفجارها دست داشتند، مقابله خواهد شد. اما هیچکسی برای انجام تحقیقات عجله نکرد.

دیمیتری پسکوف در پایان گفت: حتی الان هم هیچکسی این موضوع را مطرح نمی‌کند.

براساس گزارش رسانه‌های لهستانی، سه‌شنبه شب دو فروند موشک به روستای مرزی "پسوودوف" واقع در شهر لوبلین لهستان در نزدیکی مرز اوکراین اصابت کرد و دو شهروند لهستانی کشته شدند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها