کد خبر: ۱۳۴۹۹
۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
لهستان احتمالا پس از اصابت موشکی ادعایی از سوی روسیه خواستار رایزنی بر اساس ماده چهار ناتو خواهد شد و این موضوع را در نشست شورای امنیت سازمان ملل در امروز (چهارشنبه) مطرح می‌کند.
به گزارش جدید پرس:

به گزارش خبرگزاری رویترز، در جریان اصابت موشک ادعایی از سوی روسیه به لهستان دو نفر در این کشور کشته شدند. این موشک به روستای مرزی پسوودوف واقع در شهر لوبلین در این کشور اصابت کرد.

البته آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان گفته که این کشور شواهدی کافی که نشان دهد این موشک از کجا شلیک شده، در دست ندارد.

این اصابت موشکی چند ساعت پس از آن رخ داد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به رهبران گروه ۲۰ درباره طرح صلحش برای اوکراین پرده برداری کرد.

آمریکا و ناتو در حال بررسی حمله موشکی به لهستان هستند اما اطلاعات کامل نشده است.

وزارت دفاع روسیه گزارش‌هایی را که موشک‌های روسی به قلمروی لهستان اصابت کرده‌اند، رد می‌کند.

آندژی دودا نیز گفته که به ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا درباره اینکه به احتمال زیاد سفیر لهستان از ناتو درخواست کند تا ماده چهار خود (دفاع جمعی) را اجرا کند اطلاع داده که شامل رایزنی‌ها در میان متحدان می‌شود.

بر اساس ماده ۴ معاهده موسس اتحاد نظامی، اعضا می‌توانند هر موضوعی را که نگران کننده است، به ویژه در رابطه با امنیت، برای بحث و گفت‌وگو مطرح کنند تا زمان بیشتری برای تعیین اقدامات لازم در نظر گرفته شود.

اگر مشخص شود که مسکو عامل این حمله موشکی باشد، می‌تواند به اصل دفاع جمعی ناتو معروف به ماده ۵ منجر شود که در آن حمله به یکی از اعضای این ائتلاف غربی حمله به همه اعضا تلقی می‌شود و شروع بحث در مورد یک واکنش نظامی احتمالی است.

سفیر لهستان در سازمان ملل نیز اعلام کرد که مساله مربوط را در نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل مطرح می‌کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها