کد خبر: ۱۳۴۸۱
۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
حسن لاسجردی کارشناس مسائل بین الملل در روزنامه آرمان ملی نوشت: آمریکا و کشورهای اروپایی با توجه به اعتراضات و فضایی که از نظر اجتماعی به عنوان عدم قبول برخی از سیاست‌ها و مشکلات اقتصادی تفسیر می‌شود علیه ایران اعلام موضع کردند.
به گزارش جدید پرس:

در روزهای گذشته اروپایی‌ها به‌طور صریح در ارتباط با اعتراضات در ایران موضع گیری کردند.کاری که جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یا مقامات آلمانی کرده‌اند یا دیداری که مکرون داشته است همه اینها دال بر این است که اروپایی‌ها بر روی موضوع اعتراضات در ایران نگاه ویژه دارند. از طرف دیگر آمریکا و به ویژه شخص بایدن اعلام موضع کرد که از اعتراضات ایران حمایت می‌کنیم.

لذا به نظر می‌رسد که نفس خود این موضوع از نظر اروپایی‌ها که همیشه حقوق بشر برایشان اولویت داشته است؛ این دفعه نیز برای اینکه اعتراضات هزینه‌هایی دارد با این نگاه وارد چالش با ایران شدند که بتوانند با بهانه حقوق بشر بر روی ایران فشار آورند تا ایران هم در برخی مسائل که می‌تواند منافع اروپا را تحت تاثیر قرار دهد مثل بحث اوکراین در آنجا تغییر سیاست داشته باشد.

اما در رابطه با آمریکا موضوع اعتراضات ایران ارتباط مستقیمی با انتخابات کنگره داشته و علت اساسی که آمریکایی‌ها، بایدن و دموکرات‌ها در خصوص مسائل داخلی ایران اعلام صریح کردند بیشتر حمایت‌های سیاسی بود که آنها می‌توانستند از فضای ایرانیان آنجا داشته باشند.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه مذاکرات نیز سرنوشت نامعلومی دارد شاید در سطح پایین‌تری بگوییم که به عنوان یک اهرم فشار بخواهند در مذاکرات علیه ایران استفاده کنند. لذا از این دو منظر می‌توان نوع رویکرد نگاه اروپا و آمریکا را تفسیر و تحلیل کرد.

البته ذکر این نکته نباید از ذهن دور داشته شود که یک فضای پر حجمی علیه ایران در رابطه با نشست شورای حکام و قطعنامه احتمالی به وجود آمده که به هر صورت در آستانه نشست‌های آژانس همیشه اینگونه بوده که به دلیل نگاهی که ایران در بحث سطح همکاری با آژانس دارد و به دلیل برخورداری از حقوق عضویت در N. P. T داشته براین باور است که درباره با آژانس در برخی موارد با خواسته‌های غیر واقعی همراه است؛ لذا مقامات آژانس معمولا به زبان‌های مختلف ما را تهدید می‌کنند که در نشست آتی گزارش منفی علیه کشورمان خواهند داد.

در مجموع ایران یک همکاری خوشبیانه و با حسن‌نیت با آژانس داشته است. البته هر اقدامی که پیش از این در برخی مقاطع ایران انجام داده همه از مطالبات ایران بوده که خود آژانس نیز در جریان بوده است. به نظر می‌رسد که برخی مواقع به جهت فشاری که برخی از اعضای ویژه آژانس دارند تلاش می‌کنند که به دلایل مختلف فضا را تند کنند یا اصطلاحا ایران را وارد تله فضای تبلیغاتی کنند. بنابر این با توجه به شرایط به نظر می‌رسد سفر رافائل گروسی به تهران نیز دستاورد مثبتی داشته باشد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها