کد خبر: ۱۳۴۴۴
۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
محققان آمریکایی امروز (سه‌شنبه) اعلام کردند، همزمان با اینکه تلفن‌های همراه به شدت به یک ابزار کلیدی برای فعالیت بازار در کره شمالی تبدیل شده‌اند، حدود هفت میلیون شهروند کره شمالی روزانه از تلفن همراه استفاده می‌کنند و شبکه‌های وای‌فای در سال‌های اخیر به سرعت گسترش یافته‌اند.
به گزارش جدید پرس:

به گزارش خبرگزاری رویترز، مارتین ویلیامز و ناتالیا اسلاونی از برنامه "نورث ۳۸" مرکز استیمسون مستقر در واشنگتن گفتند، تازه‌ترین مطالعه آنها درباره ارتباطات دیجیتال در کره شمالی که شامل تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای و نظرسنجی از حدود ۴۰ فراری می‌شود که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ میلادی از کره شمالی فرار کردند، افزایش پایدار مشترکین تلفن همراه را نشان می‌دهد.

این محققان گفتند، از زمان آغاز فعالیت خدمات شبکه ۳G در سال ۲۰۰۸ میلادی، تعداد کاربران به ۶.۵ تا ۷ میلیون تن افزایش یافته که برابر با بیش از یک چهارم از جمعیت ۲۵ میلیون نفری کره شمالی است.

اسلاونی گفت: بیش از ۹۰ درصد از مردم که در این نظرسنجی شرکت کردند استفاده روزانه از تلفن همراه را گزارش دادند و اکثر این تماس‌ها با اعضای خانواده و تجار برقرار می‌شوند.

این محققان نقشه پوشش تخمینی شبکه تلفن همراه کره شمالی را با شناسایی مراکز، آنتن‌های همراه و پنل‌های خورشیدی از تصاویر ماهواره‌ای نشان دادند که به گفته ویلیامز این سرویس نه تنها در شهرها بلکه در مناطق روستایی نیز در دسترس است.

ویلیامز افزود: پوشش تلفن همراه همچنان در حال گسترش است. گاهی اوقات ما مراکزی را در مناطقی پیدا می‌کنیم که اگر دو سال پیش به همین مناطق نگاه می‌کردید هیچ آنتنی در آنجا وجود نداشت.

این محقق آمریکایی تاکید کرد: شبکه قدیمی ۳G این کشور و محدودیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی به خاطر تحریم‌ها بر سر برنامه‌های تسلیحاتی کره شمالی باعث ظهور شبکه‌های سریع‌تر وای فای در سراسر کشور شده است.

وی گفت: شبکه‌های وای فای هیچ دسترسی اینترنتی ارائه نمی‌کنند اما ارتباطات برای خدمات داخلی به ویژه پایگاه‌های داده علمی برای جامعه تحقیقاتی را فراهم می‌کنند.

این محققان گفتند، زیرساخت ضعیف بدان معناست که تلفن ثابت بسیار کمی وجود دارد در نتیجه تلفن‌های همراه این خلا را پر می‌کنند و به عنوان ابزاری کلیدی و مهم برای مشارکت در یک بازار اقتصادی خصوصی که به یک منبع کلیدی درآمد برای بسیاری تبدیل شده است، عمل می‌کنند.

بخش خصوصی از نهادهای تحت رهبری دولت سبقت گرفته و به بزرگ‌ترین عامل اقتصادی کره شمالی در سال‌های اخیر تبدیل شده است به طوری که سیستم جیره‌بندی دولت در حال فروپاشی است و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی نیز با تاسیس بازارهایی که پدرش از آنها تنفر داشت، موافقت کرده است.

ویلیامز گفت: برای پنج تا ۱۰ سال گذشته، افزایش اقتصاد خصوصی و بازارهای خصوصی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های در کره شمالی بوده است. به نوعی، یکی از ارکان اقتصاد بازار، دسترسی گسترده به تلفن‌های همراه اولیه و سیستم پیام‌رسانی متنی است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها