کد خبر: ۱۳۳۵۲
۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹
قیمت دلار در دومین روز از آخرین هفته آبان ۱۴۰۱ با اندک نوسان در محدوده ۳۵ هزار تومان در گردش است. این قیمت تا کانال ۳۴ هزار تومانی نیز عقب نشست و در میانه روز به نیمه محدوده ۳۵ هزار تومانی بازگشت. آیا آرامش به بازار ارز بازگشته است؟
به گزارش جدید پرس:

روند نزولی قیمت دلار در آخرین هفته آبان ماه این نرخ اسکناس آمریکایی را تا کانال ۳۴ هزار تومانی تنزل داد و در میانه دومین روز هفته با اندکی افزایش به نیمه کانال ۳۵ هزار تومان نزدیک شد.

در حالی که سناریوی تکراری قیمت دلار، افزایش آن، تلاش بازارساز، سیاست تهدید و تشویق برای مهار قیمت در هفته‌ای که گذشت تکرار شد امروز تغییر کانال قیمت دلار ورق بازارساز را رو کرد.

آیا افزایش قیمت دلار در هفته سوم آبان سیاست بازارساز بود برای جمع‌آوری سرمایه‌های سرگردان و جبران کسری بودجه دولت یا نقش تورم بر قیمت دلاری که توسط نهاد پولی کشور فشرده شده است؟

کانال ۳۴ و ۳۵ هزار تومانی اسکناس سبز

امروز یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ قیمت دلار در اولین معامله ۳۴ هزار و ۸۸۰ تومان کلید خورد و دلار فردایی نیز با ۱۰۰ تومان بیشتر پیش‌بینی شد. اما در میانه روز روند افزایش به خود گرفت و تا ۳۵ هزار و ۴۵۰ تومان نیز معامله شد. در لحظه نگارش این گزارش قیمت دلار با ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان نوسان در معاملات بازار آزاد تهران معامله می‌شد.

سیگنال بازارهای موازی نیز بر مدار قیمت دلار در تهران قرار گرفت. درهم امارات که هفته‌ پیش با افزایش قیمت دلار به محدوده ۱۰ هزار تومانی نزدیک شده بود امروز به نیمه کانال ۹ هزار تومان رسید و با قیمت ۹ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد.

دلار هرات هم با روند نزولی در اولین معامله امروز ۳۴ هزار و ۱۰۰ تومان کلید خورد و در ادامه وارد کانال ۳۳ هزار تومانی شد. برای دلار هرات فردایی نیز کانال ۳۳ هزار تومان پیش‌بینی شد. این در حالی است که قیمت دلار هرات در میانه روز با اندکی افزایش به نیمه کانال ۳۵ هزار تومانی نزدیک شد و در لحظه نگارش این گزارش با نوسانی محدود به قیمت ۳۴ هزار ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومان رسید.

در مقطع کنونی عامل تورم که پررنگ‌ترین دلیل برای تعیین قیمت دلار است به شکل بی‌سابقه‌ای بالا است و از سوی نهاد پولی کشور نیز چندان به آن پرداخته نمی‌شود. سایر عوامل افزایش قیمت دلار نظیر ناآرامی‌های اجتماعی بیش از ۵۰ روز گذشته، شرایط نامساعد روابط بین‌الملل،‌ بی‌ثمر ماندن مذاکرات هسته‌‌ای برجام ، بی‌ارزش شدن پول ملی و ترس مردم برای از بین‌رفتن دارایی‌هایشان از عواملی است که بارها به آن تاکید شده است.

تحلیلگران معتقدند تا وقتی عاملی بیرونی بر قیمت دلار اثرگذار است متصور شدن این‌که برای این اسکناس آمریکایی در بازارهای داخلی چه آینده‌ قیمتی رقم می‌خورد شدنی نیست.

کنترل زوری قیمت دلار

میثم رادپور کارشناس بازارهای مالی با تاکید براین‌که سیاست فعلی نهاد پولی کشور در بازار ارز مانند گذشته است و اشتباهات را چندباره تکرار می‌کنند به تجارت‌نیوز گفت: سیاست دستوری دولت برای کنترل بازار ارز تنها منبع خلق ارزش یعنی تولید را فلج کرده است.

او ادامه داد: کاهش ارزش دستمزدها نسبت به قیمت کالاها و خدمات و تنزل سطح رفاه اجتماعی صرفا ناشی از چاپ پول نیست. چاپ پول مقدمتا از بین برنده ارزش نیست. اگر می‌بینیم ارزشی از ما کم شده، مشخصا جایی ارزشی از بین رفته است. ما عرصه این کشور را برای صاحبان کسب‌‌‌‌‌وکار بی‌ثبات کرده‌‌‌‌‌ایم، آنها هم بساط خود رامنقبض کرده‌‌‌‌‌اند و کمتر تولید می‌کنند و کمتر ارزش می‌‌‌‌‌آفرینند.

رادپور درباره آینده بازار ارز ضمن واضح بودن شرایط مانند تجربه‌های گذشته گفت:این دوره هم مثل دوره‌‌‌‌‌های قبل است، با این تفاوت که  امروز مهم‌ترین محرک قیمت دلار در بی‌‌‌‌‌سابقه‌‌‌‌‌ترین وضعیت خود قرار دارد. تورم کشورمان چند سال ‌است که رکوردهایی نزدیک به ۵۰‌درصد را به‌ثبت می‌رساند. با این نرخ تورم، فشار‌‌‌‌‌ها برای افزایش قیمت ارز بیش از دوره‌‌‌‌‌های قبل خواهد بود.

این کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد: در ۲ سال‌اخیر، قیمت ارز تقریبا از هر کالا و خدمتی، از هر دارایی‌‌‌‌‌ای کمتر افزایش یافته است و از این بابت باید گفت نه‌تنها فشار تورم جاری که بی‌‌‌‌‌سابقه است قیمت‌ها را به سمت بالا تحریک می‌کند، عمده تورم انباشته دو سال‌اخیر هم در قیمت دلار منعکس نشده‌است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها