کد خبر: ۱۱۲۱۲
۰۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵
در حالی که قرار بود از هفته‌های گذشته تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی نوسازی واحد‌های مسکن روستایی پرداخت شود، اما به گفته روستاییان هنوز خبری از پرداخت این وام نیست.
به گزارش جدید پرس:

طرح نوسازی و بازسازی واحدهای مسکن روستایی این روزها برای بسیاری از متقاضیان دردسر ساز شده است. ابتدای امسال دولت وعده داده بود که تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی به متقاضیان پرداخت می کند اما هنوز بعد از گذشت حدود ۶ ماه هیچ تسهیلاتی به متقاضیان پرداخت نشده  و این امر باعث ایجاد مشکلات  زیادی برای نوسازی و بازسازی واحدهای مسکن روستایی شده است.

مقرر شده است که ۸۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در قالب طرح جهش تولید مسکن در روستاها ساخته شود از سوی دیگر هم باید سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی مقاوم سازی و نوسازی شود اما عدم پرداخت این تسهیلات،  باعث شده که متقاضیان در روستاها اقدامی در جهت نوسازی واحدهای خود نکنند.

در همین رابطه منزوی یکی از روستاییان به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از ابتدای سال اعلام کردند که قرار است برای نوسازی و بازسازی واحدهای مسکونی تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی قرض الحسنه پرداخت شود اما  طی ۶ ماه گذشته هر بار وعده و وعید های مختلفی در این حوزه داده می شود و همین موضوع باعث شده که دیگر حتی به سراغ تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی هم نرویم و از طرف دیگر مصالح ساختمانی هم در این مدت با افزایش قیمت روبرو شده است.

تسهیلات مسکن روستایی هر بار به بهانه های مختلف پرداخت نمی شود

همچنین بهرامی یکی دیگر از روستاییان متقاضی وام ۲۰۰ میلیون تومانی اعلام کرد: هر بار به بانک ها برای دریافت این تسهیلات مراجعه می کنیم، می گویند به ما چیزی ابلاغ نشده است. اگر ابلاغ نشده چرا هر بار مسئولان بنیاد مسکن اعلام می کنند که این هفته یا هفته بعد این تسهیلات پرداخت می شود؟

در همین رابطه نیکزاد رئیس بنیاد مسکن اعلام کرده است که در خصوص تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی، پس از پیگیری های بسیار زیاد و چانه زنی  با رئیس سازمان برنامه وبودجه مبنی بر پرداخت تسهیلات و دریافت موافقت از این سازمان برای تورم زا نبودن آن، بالاخره  موفق به دریافت مصوبه این تسهیلات شده ایم اما هنوز این مصوبه به بانک ها ابلاغ نشده است.

پرداخت تسهیلات مسکن روستایی از ۵ مهر

در همین رابطه مجید جودی معاون بازسازی بنیاد مسکن به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد:  با پیگیری‌های صورت گرفته  اعلام شده که متقاضیان وام مسکن روستایی می‌توانند از ۵ مهر اقدام به دریافت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی روستایی کنند، اما به شرطی که سازمان برنامه وبودجه اقدام به ارائه تضمین نامه بانکی کند.

به گفته معاون بازسازی و نوسازی مسکن روستایی از نیمه دوم سال گذشته تا کنون  ۱۰۰ هزار واحد مسکن روستایی تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی گرفته اند و بانک‌ها در حال حاضر این تسهیلات را پرداخت می‌کنند، اما متقاضیان تمایل چندانی به دریافت این وام ندارند.

او می‌گوید: با رایزنی‌های صورت گرفته متقاضیانی که تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی را دریافت کرده اند می‌توانند با مراجعه به بانک‌ها ۱۰۰ میلیون تومان دیگر تسهیلات دریافت کنند. البته این اقدام در مصوبه هیئت دولت نیامده است، اما بنیاد مسکن در حال رایزنی برای پرداخت آن است.

جودی گفت: تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود. پیش از این اعلام شده بود که نرخ سود تسهیلات مسکن روستایی ۱۸ درصد باشد که با رایزنی‌های صورت گرفته ۱۳ درصد از این تسهیلات  به صورت یارانه‌ای از طریق دولت پرداخت شده و مابقی توسط متقاضیان پرداخت خواهد شد.

ابتدای سال گذشته بود که سقف وام مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد از ۵۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.  سقف این وام در  ابتدای امسال در جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس‌جمهور به ۲۰۰ میلیون افزایش یافت ولی با توجه به این‌که در قانون جهش تولید مسکن یارانه صرفا از محل صندوق ملی مسکن پیش‌بینی شده، سازمان برنامه و بودجه مابه‌التفاوت نرخ سود را که رقمی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود، تضمین نکرده است. لذا بانک‌ها در ۹ ماه گذشته قرارداد ۱۰۰ میلیون تومان اضافی را با نرخ سود ۱۸ درصد منعقد کرده‌اند که به این دلیل تقاضا برای ساخت مسکن روستایی کاهش یافته است.

پس از کش و قوس‌های فراوان قرار بود پرداخت این وام از ۸ مردادماه آغاز شود اما تحقق پیدا نکرد حال با توجه به آنکه چندین ماه از مصوبه هیئت دولت و همچنین موافقت سازمان برنامه وبودجه مبنی بر پرداخت این تسهیلات می گذرد چرا این وام به متقاضایان پرداخت نمی شود ؟ 

تاخیر در پرداخت این وام، سبب شده پروژه نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکن روستایی به تعویق بیفتد و با توجه به آنکه به فصل سرد سال نزدیک می شویم، عدم مقاوم سازی و بازسازی واحدهای مسکن روستایی زمینه ساز افزایش خسارت های ناشی از حوادث طبیعی به این بخش می شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها