کد خبر: ۱۰۷۸۱
۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
شاخص بورس تهران در شهریور ماه 1401 کاهش داشت اما نمادهایی در این میان با بازدهی بالایی ماه ششم سال را به اتمام رساندند. در بین این نماد ها بیشترین رشد را گشان با 55 درصد رشد قیمت داشته است. نماد زمگسا نیز از گروه زراعت با بازدهی بیش از 48 درصد رتبه دوم بازدهی شهریور ماه را دارد.
به گزارش جدید پرس:

 بازار سهام تهران در ششمین ماه سال 1401 در مسیر نزولی قرار گرفت. تا روز 5 شهریور ماه هنوز اثری از حمایت های خبر های برجامی در بازار دیده می شد اما با برخورد شاخص کل بورس تهران با سقف یک میلیون و 450 هزار واحدی و کاهش امید فعالان بازار سرمایه نسبت به نهایی شدن مذاکرات روندی نزولی در بازار ایجاد شد که تا پایان شهریور 1401 تغییر نیافته است.

بورس تهران در این ماه با رکود در معاملات روزانه نیز مواجه بود و تنها خبر هایی در صنایع مختلف مثل خبر تغییر نرخ انرژی و صدور مجوز صادرات زغال سنگ توانست تأثیر مثبت اندکی در صنایع ایجاد کند. حمایت دیگری که در تعدادی از روز های بازار به چشم می خورد از دو دستگی صنایع سبک و سنگین نشأت می گرفت.

صنایع سبک بازار در دو هفته ابتدایی شهریور ماه از شرایط بهتری به نسبت صنایع سنگین بهره مند بودند. با تمام این تفاسیر نوسانات ماه ششم سال جاری را می توان اصلاحی در جهت رشد مرداد ماه دانست که از روند صعودی مرداد ماه بازار قوی تر بود و تراز شاخص کل را در انتهای شهریور از کف تاریخی سال جاری نیز پایین تر برد.

بیشترین بازدهی شهریور ماه

در بین نماد های بورس تهران در ششمین ماه سال، نماد گشان از صنعت هتل و رستوران با 55 درصد رشد قیمت جایگاه اول بازدهی ماهانه را کسب کرد. نماد زمگسا نیز از صنعت زراعت با 48 درصد افزایش قیمت توانست رشد صنعت سبک زراعت را در این ماه به نمایش بگزارد و دومین جایگاه بازدهی ماهانه را داشته باشد. نمادهای فمراد، سفاسی، حپترو و گدنا نیز با رشد قیمت 40 تا 45 درصدی بازدهی ماهانه قدرتمندی داشتند.

بازدهی 2 شهریور06.31

 

بیشترین بازدهی های شهریور ماه نشان داد که نمادهای سبک بورس تهران بازدهی بیشتری را به نسبت سایر نماد ها در این ماه داشته اند. با این وجود در دو هفته انتهایی ماه سهم هایی توانستند در رشد قیمت به نسبت سایر سهام ها پیش بگیرند که با جریان خوبی از پول حقیقی حمایت می شدند.

با توجه به پیش بینی های تحلیلگران بازار سرمایه، تا زمانی که بازار در روند رکودی و نزولی قرار دارد احتمال دست یابی به بازدهی کوتاه مدت برای سهم هایی وجود دارد که جریان مشکوکی از پول حقیقی به آن ها وارد می شود و درصورتی که اهداف بلند مدت در نظر سرمایه گذاران قرار دارد بهتر است به دنبال سهم هایی باشند که از نظر ارزش بنیادی شرایط مناسبی دارند و ارزش سهام آن ها نیز در کف قیمتی قرار دارد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها