کد خبر: ۱۰۷۵۸
۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
برابر آمارها در دولت سیزدهم ۳۶۰ هزار فقره بازرسی به منظور نظارت بر مقررات ایمنی کارگاه‌ها انجام گرفته است.
به گزارش جدید پرس:

امروزه بحث پیشگیری از حوادث کار و پیروی از آیین‌نامه‌های قانونی از جمله اهداف بازرسان کار به شمار می رود که در کاهش هزینه های اضافی ناشی از حوادث موثر است.

بازرسان کار در واقع با نظارت بر اجرای صحیح مقررات قانون کار و ضوابط حفاظت فنی و ایمنی در حفظ و صیانت از جان نیروهای کار، ارتقای کیفیت تولید و بهره‌وری، امنیت شغلی و ایجاد انگیزه در کارفرمایان اثرگذارند از این رو هرچه نظارت بر کارگاه ها و محیط های کارگری کامل تر و به روزتر باشد، موجب کاهش حوادث ناشی از کار خواهد شد.

بر اساس اعلام مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۳۶۰ هزار فقره بازرسی برای نظارت بر مقررات ایمنی کارگاهها در دولت سیزدهم انجام شده است.

وی معتقد است: یکی از روش‌های موثر برای پوشش گسترده ایمنی کار کشور، توجه به نقش نهادهای حاکمیتی از طریق نظارت بر خود ارزیابی واحدهای اقتصادی بزرگ مشمول قانون کار است.

به گفته پرنده، آموزش ایمنی بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ساعت در مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار، یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم بوده است.

مدیرکل بازرسی وزارت کار همچنین از فعال بودن ۲۰ هزار کمیته حفاظت ایمنی در شرکتها برای حفظ و صیانت از نیروی کار خبر داده و تشکیلات ایمنی و بهداشت مجموعه‌های بزرگ صنعتی نظیر ایران خودرو با ۶۵ شرکت فعال در زیرمجموعه و بیش از ۸۰ هزار نیروی انسانی را از نمونه‌های موفق کمیته‌های ایمنی و بهداشت کار کشور عنوان می‌کند.

کارشناسان مهم‌ترین وظیفه بازرسان کار را پیشگیری از حوادث کار عنوان کرده و بر لزوم توجه به اجرای قوانین کار در محیط‌های کارگری و پیشگیری از وقوع حوادث تاکید دارند.

ناصر چمنی ـ فعال کارگری ـ با اشاره به اهمیت صیانت از نیروهای کار در محیط های کاری به ایسنا می گوید: موضوع صیانت از نیروهای کار یکی از وظایف اصلی بازرسان کار است و وزارت کار در بحث اجرای ایمنی محیط کار و نظارت بر آن مسئولیت دارد.

وی بازرسی کار را اصلی‌ترین مجموعه در وزارت کار می داند و می‌افزاید: نقش بازرسان کار در نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ سلامت نیروی کار در کارگاه‌ها به منظور ایجاد یک محیط کار امن توسط کارفرمایان حایز اهمیت است.

به گفته این فعال کارگری، اگر چه تعداد بازرسان کار زیاد نیست و به تعداد بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی در کشور بازرس کار وجود ندارد تا به طور مداوم به کارگاه‌ها سرکشی کنند اما تمهیدات لازم برای تقویت و افزایش تعداد بازرسان کار باید اتخاذ شود.

هم اکنون در کارگاه‌های بالای ۲۵ نفر کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار به عنوان بازوان اجرایی وزارت کار ناظر درون کارگاه‌ها، مسئولیت بازرسی را برعهده دارند.

برابر آمارها، از زمان استقرار دولت سیزدهم تا پایان مهر ماه بیش از ۱۰۴ هزار فقره بازرسی از کارگاه‌های مشمول قانون کار انجام گرفته که بیش از ۲۲ هزار مورد بازرسی ویژه از کارگاه‌های پرخطر در صنایع ساختمان، معدن و نفت و گار و پتروشیمی بوده است.

یکی از اقدامات موثر معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مدت، گسترش نظارت بر کارگاه‌های مشمول قانون کار، افزایش حفاظت فنی و بهداشت کار و ارتقای ایمنی و سلامت شغلی بوده است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها