کد خبر: ۱۰۵۷۳
۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
دومین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی در آخرین روزهای تابستان ۱۴۰۱، تکمیل شده و اکنون به‌بهره برداری رسیده است. با بهره‌برداری از این واحد، شاهد افزایش ۱۶۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق در شمال شرق ایران هستیم.
به گزارش جدید پرس:

در کیلومتر  15 جاده مشهد – قوچان و در مجاورت نیروگاه قدیم طوس، نیروگاهی واقع شده که تماماً به دست متخصصان داخلی طراحی، مهندسی، اجرا و ساخته شده است.

طرح اولیه ساخت این نیروگاه که به نام "نیروگاه گازی توس (فردوسی)" شناخته می شود به سال 1382 باز می گردد اما قرارداد احداث آن در مردادماه سال 83 به امضا رسیده است.

نخستین واحد گازی این نیروگاه در اردیبهشت ماه 86 به شبکه سراسری برق کشور سنکرون شد و تا میانه سال 87، با تکمیل یک به یک واحدها، 6 واحد این نیروگاه به شبکه سراسری سنکرون شدند. 

به‌منظور تبدیل شدن این نیروگاه از سیکل ساده گازی به سیکل ترکیبی، اضافه شدن سه واحد بخار به ظرفیت نامی 160 مگاوات، به 6 واحد گازی 159 مگاواتی این نیروگاه در دستور کار قرار گرفت، که واحد نخست بخش بخار این نیروگاه در سال گذشته با شبکه سراسری برق کشور سنکرون شد.

دومین واحد بخار این نیروگاه نیز در آخرین روزهای تابستان 1401، تکمیل شده و اکنون به‌بهره برداری رسیده است. با بهره‌برداری از این واحد، شاهد افزایش 160 مگاواتی ظرفیت تولید برق در شمال شرق ایران هستیم.

بهره‌برداری از هر واحد بخار در یک نیروگاه سیکل ترکیبی، می‌تواند از مصرف سالانه معادل 250 تا 300 میلیون مترمکعب سوخت جلوگیری کند. در واقع بهره‌برداری از هر سه واحد بخش بخار این نیروگاه، موجب صرفه‌جویی 750 تا 900 میلیون مترمکعب سوخت معادل در طول سال خواهد شد. همچنین ساخت سه واحد بخار نیروگاه فردوسی مانع از انتشار 2.4 میلیون تن دی‌اکسیدکرین در سال، افزایش تولید و پاسخگویی به رشد فزاینده بار در شمال‌شرق کشور به میزان 480 مگاوات، بالا بردن راندمان نیروگاه و افزایش آن به بیش از 50 درصد و کاهش آلایندگی زیست‌محیطی خواهد شد.

با بهره برداری از دومین واحد بخار نیروگاه فردوسی، ظرفیت تولید برق در این نیروگاه به یک‌هزار و 274 مگاوات رسیده و با بهره‌برداری از واحد سوم بخش بخار این نیروگاه سیکل ترکیبی، این ظرفیت به یکهزار و 434 مگاوات می‌رسد. 

برنامه‌ریزی‌های فعلی برای زمان بهره برداری از واحد سوم بخش بخار و تکمیل ظرفیت تولید برق این نیروگاه با 6 واحد گازی و 3 واحد بخاری، میانه سال 1402 است.

فریبرز موتمنی، مدیرعامل نیروگاه فردوسی مپنا در خصوص آخرین وضعیت این نیروگاه گفت: دومین واحد بخار 160 مگاواتی نیروگاه سیکل‌ترکیبی فردوسی با سرمایه‌گذاری چهار هزار میلیارد تومانی گروه مپنا به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: نیروگاه هزار و 434 مگاواتی فردوسی دارای 6 واحد گاز و سه واحد بخار 160 مگاواتی است که عملیات ساخت واحدهای بخار این نیروگاه در قالب طرح‌های بیع‌متقابل در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ماموریت اصلی طرح‌های بیع‌متقابل ساخت بخش بخار نیروگاه‌ سیکل‌ترکیبی از محل منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت است و در همین راستا ساخت بخش بخار نیروگاه فردوسی طی قرارداد بیع متقابل با شرکت تولید برق توس مپنا منعقد شده است و مکانیزم بازگشت سرمایه آن از محل صرفه‌جویی سوخت خواهد بود.

موتمنی اضافه کرد: در نیروگاه‌های گازی، حرارت واحدها از اگزوز بخش گاز با درجه حرارتی بین 540 تا 600 درجه سانتی‌گراد به محیط بیرونی خارج می‌شود که علاوه بر هدر رفت انرژی، باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود اما در این طرح با استفاده از حرارت خروجی اگزوز واحدهای گازی و هدایت آن به تجهیزات بخش بخار، انرژی الکتریکی تولید می‌شود که این میزان انرژی تولیدی در هر واحد بخار سالانه معادل 250 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی سوخت به همراه دارد.

مدیرعامل نیروگاه سیکل‌ترکیبی فردوسی با تاکید بر اینکه ساخت سه واحد بخار نیروگاه فردوسی مانع از انتشار 2.4 میلیون تن دی‌اکسیدکرین در سال می‌شود، اضافه کرد: افزایش تولید و پاسخگویی به رشد فزاینده بار در شمال‌شرق کشور به میزان 480 مگاوات، بالا بردن راندمان نیروگاه و افزایش آن به 50 درصد و همچنین کاهش آلایندگی زیست‌محیطی از جمله اهداف اجرای این پروژه است.

وی حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای ساخت واحدهای بخار این نیروگاه را حدود 12 هزار میلیارد تومان برشمرد و افزود: در مدت زمان ساخت واحدهای این پروژه یک‌هزار نفر به صورت مستقیم و در دوران بهره‌برداری 200 نفر مشغول به فعالیت هستند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها