کد خبر: ۱۰۳۵۴
۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه نوشت: تعداد بازدیدکنندگان خارجی از ترکیه در ۷ ماه اول امسال ۱۲۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرد و در این مدت به رقمی بالاتر از ۲۳ میلیون نفر رسید.
به گزارش جدید پرس:

سید جلال ابراهیمی؛ مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه در یادداشتی نوشت: در حالیکه درآمد گردشگری ترکیه در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۶ درصد کاهش را نشان داد و در سه ماهه چهارم به ۳ میلیارد ۹۱۳ میلیون دلار رسید در طول سال ۲۰۲۰ کل درآمد رقمی برابر با  12.5 میلیارد دلار شد.

این ارقام بدون احتساب هزینه‌های رومینگ، تلفن همراه و مارینا بوده و در این دوره هزینه تور پکیج 77.5 درصد کاهش داشته است و تعداد بازدید کننده خارجی به قریب ۱۶ میلیون نفر رسید.

امسال (۲۰۲۲) تعداد بازدید کنندگان خارجی از ترکیه فقط در ۷ ماه اول سال ۱۲۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرد و در این مدت به رقمی بالاتر از ۲۳ میلیون نفر رسید.

بیشترین گردشگر از کشور آلمان با قریب ۳ میلیون نفر دو میلیون و نود و دو هزار نفر با افزایش ۱۳۷ درصدی بوده که بیشترین آن‌ها گردشگران حوزه استانبول، آنتالیا، ازمیر بوده است.
 

 روسیه دو میلیون و یکصد و نود و هفت هزار نفر با ۴۱ درصد افزایش گردشگر و انگلستان با یک میلیون و یکصد هزار نفر در رتبه سوم گردشگر قرار گرفتند.


البته بعد از بلغارستان ایران بیشترین گردشگر را از حوزه آسیا به ترکیه داشته است، در این میان بیشترین خریداران خانه برای اقامت‌های فصلی یا دائمی از انگلستان، آلمان، عراق، سوریه و ایران است.


بطور کلی بیشترین شرکت‌های مشترک تجاری صنعتی را انگلیسی‌ها و آلمانی‌ها دارند و ایرانی‌ها با ایجاد شرکت‌هایی با مسئولیت محدود سعی در ایجاد پایگا‌های صادراتی از طریق ترکیه به کشور‌های آفریقایی و کشور‌های جنوبی دریای مدیترانه و هم چنین حوزه اروپا دارند.

برخی از صاحبان صنایع ایرانی نیز کار تکمیل و انجام نهایی تولیدات یا مرحله finishing را در ترکیه انجام و سعی می‌کنند با برند ترک کالای خود را به کشور‌های غربی و یا حوزه آفریقا و بالکان صادر کنند.

علت روی آوری گردشگر به ترکیه علاوه بر زمینه‌های تاریخی و جاذبه‌های طبیعی و موقعیت سرزمینی آن توجه ویژه دولت به ایجاد زمینه‌های رفاهی، اقامتی و امنیتی گردشگر‌ها و همچنین داشتن تورلیدر‌های مجرب آکادمیک، داشتن هتل‌های سه، چهار و پنج ستاره و فوق ستاره در تمام مناطق گردشگری و همینطورحمایت دولت از صاحبان مراکز خدماتی گردشگری و نظارت مستمر آشکار و پنهان بر موسسات گردشگری و توجه به گردشگر داخلی و ارائه تسهیلات و وام گردشگری به گردشگران داخلی و خارجی است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها