کد خبر: ۱۰۲۸۲
۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
مهم‌ترین نبرد ورزشی سال ایران دوباره فرا رسیده است، حوالی ساعت 21:15 امشب، حسن یزدانی در برابر تیلور، گل کشتی‌های بلگراد را برگزار خواهند کرد.
به گزارش جدید پرس:

ثانیه به ثانیه های زندگی دارای ارزش است و باید برای تک تک لحظات آن برنامه داشت.ولی داستان برای همیشه این طوری تعریف نشده است. بعضی وقت ها برای ایجاد انگیزه، داشتن حس خوب و برتری ، رسیدن به آرزوهای دست نیافته توسط یک عزیزدیگر هم می توان وقت گذاشت و با او همزاد پنداری کرد. داستان کشتی ایران در این چند ساله اینطور تعریف شده است. داستانی که یک طراح و نویسنده دوست داشتنی دارد و بس، حسن یزدانی پادشاه کشتی ایران و جهان و یا به قول سرمربی دوست داشتنی اش پژمان درستکار شیر‌شاه کشتی جهان، برای مردم ایران حس خوب را تداعی می کند و قرار است فردا به افتخاری تاریخی دست یابد.افتخاری که برای رسیدن به آن تنه به تنه یکی از بهترین کشتی گیرهای این چند ساله جهان دیوید تیلور نامدار آمریکایی زده و  برای آن سختی های زیادی کشیده است.یزدانی و مردم کشتی دوست ایران می دانند با مدالی که او به دست می آورد به رکورد جاودانه هشت مدال در دنیای کشتی می رسد و از آقا تختی و حمید سوریان که قبلاً هفت مداله بودند پیشی خواهد گرفت. چه بهتر که رنگ این مدال طلایی باشد تا قهرمان بی بدیل ما با پنج طلای جهان و المپیک، دونقره جهان و المپیک و یک برنز بر تخت پادشاهی پرافتخارترین کشتی گیر تاریخ ایران جلوس کند.

دومین تقابل حسن یزدانی با جادوگر امریکایی به مسابقات جهانی ۲۰۱۸ بوداپست برمی‌گردد. جایی که حسن پس از قهرمانی در جهانی پاریس به دنبال کسب دومین طلای متوالی بود اما در همان دور اول مغلوب تیلور شد؛ شکستی که تلخی‌اش بعد از تبدیل پیروزی ۲-۶ حسن به شکست ۶-۱۱ دوچندان شد.

بعد از سه شکست پیاپی یزدانی برابر تیلور در رقابت های جام جهانی، قهرمانی جهان و المپیک2020، یزدانی در فینال قهرمانی جهان 2021نروژ تیلور را شکست داد تا مرهمی باشد بر دل میلیون ها ایرانی که با یزدانی در این شکست ها اشک ریختند. وقتی یزدانی در فینال المپیک در ثانیه های پایانی کشتی را به تیلور واگذار کرد و نتوانست در برابر دوربین های تلویزیونی(چشم مردم) نگاه کند و با کلمه شرمنده و سرپائین به طرف رختکن رفت، فکرش را هم نمی کرد با استقبال بزرگ مردم در فرودگاه روبرو شود، همانند بازگشت آقا تختی از المپیک 1964 توکیو که فرودگاه را در اختیار گرفته بودند تا از تختی  نامدارشان نه برای مقام، بلکه برای  مرام او استقبال کنند. همین رفتار مردم باعث شد تا تمرینات سخت و طاقت فرسای یزدانی برای رقابت های جهانی نروژ  نتیجه دهد و او این بار برنده دیدار با تیلور در فینال شود تا مرهمی باشد بر زخم دلهای شکسته بابت از دست رفتن طلای المپیک. باز هم استقبال پرشکوه در راه بود و مردم فرودگاه را به تسخیر خود در آوردند، دو ماه قبل در رقابت های انتخابی هجوم مردم به تشک برای در آغوش کشیدن قهرمان ملی شان و خویشتنداری او نشان داد یزدانی را باید همانند اسطوره بزرگ کشتی ایران"آقا" صدا کرد. 

درحالی که همه چیز برای پایان دادن به طلسم تیلور توسط یزدانی مهیا بود، سی ثانیه تلخ المپیک توکیو برای تمام کشتی‌دوستان ایرانی به اندازه یزدانی تلخ بود. لحظاتی که حسن پیروزی ۰-۳ را با شکست ۳-۴ عوض کرد و مثل پلنگ زخمی به خودش می‌پیچید.

حسن آقا حالا قرار است دوباره در فینالی تاریخی و این بار در رقابت های جهانی بلگراد به مصاف تیلور برود. نبردی که نفس ها را درسینه حبس می کند و تمام مردم کشتی دوست جهان را بر روی گیرنده های تلویزیونی میخکوب می کند.  دو نامداری که فاصله خود با دیگران را درجهان کشتی در وزن 86 کیلوگرم بیش از دیگران کردند و همه قبل از وزن کشی می دانند، باید برای جایگاه سوم بجنگند. جایگاهی که در حضور این دو زیبنده و رویایی است و سالها می توان به آن افتخار کرد.

 
 
مسابقات جهانی اسلو تا ابد در ذهن کشتی‌دوستان ایرانی حک شده. حسن یزدانی، محبوب‌ترین ورزشکار قرن بیست‌و‌یکمِ ایران در حالی که شکست‌هایش برابر تیلور به یک حسرت ملی تبدیل شده بود، این بار بازی برده را برابر حریف قدرتمندش واگذار نکرد تا این چنین فریاد پیروزی‌اش در سالن برگزاری مسابقات را طنین‌انداز شود.

چشم به ساعت دوخته ایم و لحظه شماری می کنیم تا وقت موعد برسد، زمان کشتی یزدانی و تیلور که می تواند به مدت شش دقیقه تمام فعالیت های مردم ایران را تحت الشعاع قرار دهد. شش دقیقه ای که کار در ایران تعطیل می شود و همه چیز به حالت سکون در می آید. چرخ تولید، ناوگان حمل و نقل ، ارائه خدمات درهر نقطه کشور برای مردم ایران مهمتر از این نبرد بزرگ و تاریخی در این شش دقیقه نیست. به جرات می توان گفت هیچ کس در این شش دقیقه به چیز دیگری فکر نخواهد کرد. همه چشم به تلویزیون  و گوشی تا لحظه به لحظه این کشتی را زندگی و برای پیروزی فرزند محبوب ایران دعا می کنند.

نخستین مسابقه حسن یزدانی و دیوید تیلور امریکایی در سال ۹۵ برگزار شد؛ جایی که یزدانی به عنوان قهرمان المپیک و جهان  در اولین تورنمنت جدی که در وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی می‌گرفت، پای به مسابقات جام جهانی کشتی آزاد در کرمانشاه گذاشت و در فینال تیمی بین ایران و امریکا در کمال شگفتی توسط تیلور ضربه شد. رقابت حسن یزدانی و دیوید تیلور در سال‌های اخیر درست مثل این عکس بوده؛ نزدیک، سنگین و غیر قابل پیش‌بینی.
فریمی از درهم‌تنیدگی دو غول ۸۶ کیلوگرمی کشتی دنیا در المپیک ۲۰۲۱ توکیو که توسط فرشاد عباسی ثبت شد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها