کد خبر: ۱۰۲۲۲
۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۶
محمدرضا ظفرقندی رئیس سابق نظام پزشکی امروز گفت که در اکثر بیمارستان‌ها سرم برای درمان بیماران سهمیه‌بندی شده است. حتی برای بیمارانی که نیاز به عمل جراحی دارند سرم‌های مورد نیاز وجود ندارد. علت کمبود ناگهانی سرم در کشور چیست؟سلامت مردم و درمان بیماران بر امور دیگر مقدم است.
به گزارش جدید پرس:

چرا سرم‌ کمیاب است؟محمدرضا ظفرقندی از جدی شدن کمبود سرم حتی برای اعمال جراحی در اتاق عمل خبر داد.

محمدرضا ظفرقندی رئیس سابق سازمان نظام پزشکی کشور در حساب شخصی توئیتر خود با طرح این سوال که «چرا سرم کمیاب است» نوشت: در اکثر بیمارستان‌ها سرم برای درمان بیماران سهمیه‌بندی شده است.

حتی برای بیمارانی که نیاز به عمل جراحی دارند سرم‌های مورد نیاز وجود ندارد. علت کمبود ناگهانی سرم در کشور چیست؟ سلامت مردم و درمان بیماران بر امور دیگر مقدم است.»

 

در روز‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره کمبود سرم در کشور منتشر شده است. روز پنجشنبه، ۱۷ شهریورماه مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو در رابطه با این وضعیت گفت: در حال حاضر مصرف سرم در کشور از حد معمول و طبیعی بیشتر شده که علت اصلی آن فصل گرما و همه‌گیری برخی بیماری‌هاست.

وی گفته بود: برای جبران کمبود احتمالی سرم سازمان غذا و دارو اقدام به واردات سرم کرده است. هر روز چندین محموله سرم وارد کشور و ترخیص می‌شود، امیدوارم موضوع کمبود سرم تا ۲ هفته آینده برطرف شود.

 

روزنامه «هم‌میهن» نیز  با انتشار گزارشی میدانی، اعلام کرد که سرم در بسیاری از بیمارستان‌‎های داخل ایران سهمیه‌بندی شده است. فرزانه داستان، داروساز و پزشک بیمارستان مسیح دانشوری، با اشاره به موج جدید ویروس کرونا و سهمیه‌بندی سرم در بیمارستان‌های محل بستری بیماران مبتلا به کرونا در ایران، گفت: «متاسفانه کمبود سرم داریم. قبل کرونا هم یک‌ سری سرم‌‌‌ها کم بودند. در‌ حال‌ حاضر، به‌گونه‌ای نیست که بیمارستان‌ها از پس تامین سرم برنیایند اما سرم سهمیه‌بندی‌شده و بیمارستان‌ها و پزشک‌‌‌ها معمولا از سرم‌‌‌های جایگزین استفاده می‌کنند، اگر دارویی را بشود در سرم‌‌‌هایی که موجود است بزنند، جایگزین می‌‌‌کنند.»

 

این در حالی‌ است که طلعت قانع، مدیر اداره مدیریت زنجیره تامین سازمان غذا و دارو، روز ۴ شهریور در گفت‌‌وگو با خبرگزاری مهر، مدعی شده بود که سرم به اندازه کافی در کشور وجود دارد. پیش از او، یکی از مدیران مرکز دیالیز کشور از کمبود و سهمیه‌بندی سرم‌های نمکی خبر داده بود، اما طلعت قانع با تکذیب این خبر گفت که حداقل به اندازه سه ماه نیاز مراکز درمانی کشور سرم‌های تزریقی نمکی وجود دارد. او سخنان مدیر مرکز دیالیز را نیز شایعه‌پراکنی خواند.

 

 این سخنان در حالی عنوان می‌‎شود که امیرمهدی موسوی، سرپرست مرکز پزشکی خاص شرق، مدعی است که «همچنان تعداد زیادی از مراکز دیالیز از بابت تامین کافی و به‌موقع سرم تزریقی خود نگران هستند و با تکذیب کردن مشکل برطرف نخواهد شد و نظام فروش سهمیه‌ای که شرکت‌های پخش دارو در توزیع سرم ایجاد کرده‌اند، اظهارات آقای دیناروند را تایید نمی‌کند».

این پزشک بیمارستان مسیح دانشوری در مورد اهمیت وجود سرم و همچنین تاثیر کمبود آن در افزایش مرگ‌و‌میر ناشی از ابتلا به کرونا گفت: «اینکه تاثیر کمبود سرم چقدر در مرگ‌ها تاثیر دارد، باید بررسی شود. قطعا کمبود دارو درمان هر بیماری را تحت تاثیر قرار می‌‌‌دهد اما مسائل مختلفی مثل واکسنی که نبود و مردم نزدند، تاثیر بیشتری در مرگ‌ها دارد.»

یک متخصص بیماری‌های عفونی که نخواست نامش فاش شود نیز در گفت‌و‌گو با هم‌میهن، با اعلام این خبر که تامین داروهایی که برای تقویت پاسخ سیستم ایمنی بدن تجویز می‌‌‌شود با محدودیت مواجه شده است، گفت: «قسمت مهم درمان بیماران کوویدی تامین مایعات کافی است و اگر سرم برای این بیماران تامین نشود، طبیعتا مرگ‌ومیر بالا می‌‌‌رود. سهمیه سرم‌‌‌ها در بیمارستان محدود شده و این موضوع درمان کووید را هم با مشکل مواجه کرده است.»

اما وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو شرایط را تا این حد بحرانی نمی‌دانند و معتقدند با اصلاح سیاست‌‌‌های ارزی و اجرای طرح دارویاری، این مشکل حل‌شدنی‌ است. با وجود این، طی هفته‌های گذشته بیماران بسیاری به‌دلیل کمبود یا حتی نایابی دارو با مشکلات بسیاری مواجه شدند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها