کد خبر: ۱۰۱۷۸
۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
ارقام بالای سرویس مدارس حتی برای مسافت‌های کوتاه این روزها به یکی از دردسرهای جدید خانواده‌ها تبدیل شده است.
به گزارش جدید پرس:

در کنار تمام مشکلات پیش روی خانواده‌ها از یافتن مدرسه خوب، عدم ثبت‌نام در مدارس دولتی عادی به بهانه محدوده بندی، شهریه مدارس دولتی و شهریه‌های گزاف مدارس غیردولتی اینبار نرخ بالای سرویس مدارس، دردسر جدید خانواده‌ها شده است.

نرخ سرویس مدارس حتی برای مسافت‌های کوتاه 5 یا 10 دقیقه‌ای رقمی معادل 7 تا 9 میلیون تومان است.

سرویس مدارس , دانش‌آموزان ,

این رقم برای مسافت‌های طولانی‌تر تا 18 میلیون تومان از سوی خانواده‌ها گزارش شده است.

در همین ارتباط محمد رضا ولیزاده رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت نرخ سرویس مدارس گفت: مولفه‌های مختلفی بر نحوه تعیین نرخ خدمات حمل و نقل دانش آموزان تأثیرگذار است و نرخ نامه ابلاغی شورای شهر تحت تأثیر عواملی همچون مسافت مسیر، ورود به محدوده طرح ترافیک و رفت و آمد در ساعات اوج ترافیک قرار می‌گیرد.

وی افزود: سال 98 آخرین سال ارائه آموزش حضوری بود و اینگونه نیست که در سال 1401 به نرخ اعلامی شورای شهر در سال 98، 25 درصد اضافه شود بلکه باید سه سال رشد در بخش نرخ نامه مورد توجه باشد.

ولیزاده گفت: وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، کشور و راه در ساماندهی سرویس مدارس وظایفی را بر عهده دارند.

وی افزود: وزارت کشور وظیفه ساماندهی حمل و نقل درون شهری، وزارت راه  وظیفه ساماندهی حمل و نقل برون‌شهری و روستایی و آموزش و پرورش وظیفه تسهیلگری و برقراری ارتباط میان پیمانکار، والدین و مدیران مدارس را بر عهده دارد.

ولیزاده ادامه داد: نماینده اولیا در کارگروه ماده 18 باید در پیشنهاد نرخ به شورای شهر نقش آفرینی و مطالبات والدین را مطرح کند.

نظارتی بر سرویس آزاد نداریم

رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه براساس آیین نامه اجرایی مدارس، برنامه ریزی، تصمیم‌گیری، اقدام و نظارت درباره حمل و نقل و لباس فرم دانش آموزان بر عهده انجمن اولیا و مربیان با هماهنگی شورای مدرسه است، متذکر شد: ادارات کل آموزش و پرورش باید کارگروه‌هایی را برای تعیین نرخ‌های متعادل سرویس مدارس تشکیل دهند و این نرخ مبتنی بر خدمات پیمانکار باشد و هزینه اضافه به والدین تحمیل نشود.

ولیزاده بیان کرد: گاهی خانواده‌ها با برخی رانندگان خارج از مدرسه وارد مذاکره می‌شوند تا خدمات ارزانتری دریافت کنند، در اینجا نظارتی ندایم و نمی‌توانیم وضعیت را کنترل کنیم.

وی با اشاره به اینکه عدم نظارت بر نرخ نامه سرویس مدارس یکی از دغدغه‌ها است، گفت: حداقل انتظار این است در خودروی حمل و نقل دانش‌آموزان اتفاق ضدتربیتی رخ ندهد و رفت و آمد ایمن دانش‌آموزان به لحاظ جسمی و روانی اهمیت بسیاری دارد.

امکان نمره دادن به رانندگان سرویس مدارس

رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره سامانه سپند بیان کرد: این سامانه توسط وزارت کشور ایجاد و این امکان را به خانواده‌ها می‌دهد تا در پایان هر روز نمره ارزیابی به راننده بدهند و میزان رضایت خود را از عملکرد اعلام کنند.

وی متذکر شد: اگر خانواده‌ها از سرویس مدارس شکایت دارند می‌توانند در سامانه shekayat.medu.ir شکایت را ثبت کنند و در نهایت انجمن اولیا و مربیان منطقه مسئول پیگیری است.

الزام خرید لباس فرم از تولیدکننده خاص ممنوع است

ولیزاده درباره لباس فرم دانش آموزان متذکر شد: تهیه لباس فرم از تولید کننده خاص اجباری نیست و مدرسه صرفاً رنگ و الگو را پیشنهاد می‌دهد و خانواده می‌تواند لباس را از هر جایی که تمایل داشت، تهیه کند.

همچنین اکبر بهاری پیمانکار سرویس مدارس  در یک برنامه رادیویی درباره نرخ بالای سرویس مدارس گفت: برای تعیین نرخ سرویس مدارس در سال تحصیلی 1401-1402 ضرایبی محاسبه شده است و رقم براساس آیتم‌هایی همچون بعد مسافت، حرکت در ساعات اوج ترافیک و...  تعیین می‌شود.

وی افزود: اطلاعات اولیه دانش آموز وارد سامانه سپند می‌شود همچنین لوکیشن خانه و مدرسه باید مشخص پس از آن سامانه مبلغ را اعلام و خانواده می تواند نرخ سرویس مدرسه را برای 9 ماه مشاهده کند؛ در تعیین این نرخ پیمانکاران دخیل نیستند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها