کد خبر: ۱۰۱۰۴
۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷
شاید برای شما عجیب باشد اما دنیای امروز ما توسط یک شرکت اداره می‌شود! یک شرکت تایوانی که حتی شاید تا به حال اسمش را هم نشنیده باشید، ولی این شرکت عظیم در 100 درصد زندگی امروز انسان‌ها تاثیرگذار است: کمپانی‌ TSMC.
به گزارش جدید پرس:

محصولات این شرکت تقریباً در تمام صنایعی که تکنولوژی محور هستند، وجود دارند. مانند کامپیوترها، اسمارت فون‌ها، خودروها، لوازم خانگی، هوش مصنوعی، تکنولوژی 5G، متاورس، تجهیزات نظامی مثل جت‌های جنگنده و حتی وسیله‌ای مثل مریخ نورد ناسا و کلی محصولات دیگر. اگر بخواهیم ساده بگوییم تقریباً زندگی هوشمند بشر در دست کمپانی تی‌اس‌ام‌سی است و این شرکت انحصار کامل دنیای تراشه‌های سیلیکونی را در دستانش دارد. اما چگونه یک شرکت تایوانی به ابرقدرتی تبدیل شده که دنیا را اداره می‌کند؟

تی‌اس‌ام‌سی بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین تولیدکننده تراشه و تقریباً ۹۲ درصد از پیشرفته‌ترین تراشه‌های موجود در دنیا را این شرکت تولید می‌کند. شرکت‌هایی مثل اپل، سامسونگ، کوالکام، انویدیا، ای‌ام‌دی، اینتل، هواوی، تسلا و ناسا و کلی کمپانی دیگر مستقیما به این شرکت تایوانی وابسته هستند.

ابرقدرت واقعی جهان که نامش را هم نشنیده‌اید!

این کمپانی به اندازه‌ای قدرتمند است که در بین کمپانی‌های دیگر رقیبی ندارد. اما چه اتفاقی افتاد که صنعت تولید نیمه‌هادی‌ها تا این حد در تایوان و توسط تی‌اس‌ام‌سی رشد کرد و این شرکت توانست به کل روی دنیای هوشمند ما سلطه پیدا کند؟

زمانی آمریکا حرف اول و آخر را در زمینه‌ نیمه‌رساناها و تولید تراشه‌های سیلیکونی می‌زد اما امروز تقریبا می‌شود گفت که آمریکا هیچ نقش بسزایی در این زمینه ندارد. حدودا دهه ۸۰ میلادی بود که شرکت‌های آمریکایی رقابت بسیار سنگینی را برای برتری در دنیای تکنولوژی با شرکت‌های ژاپنی داشتند و برای اینکه بتوانند تمرکز بیشتری در رقابت‌شان داشته باشند، مجبور به برون‌سپاری بخش‌هایی از کسب و کارشان، از جمله کارخانه‌های پرهزینه‌ای که تراشه‌های سیلیکونی را تولید می‌کردند، شدند.

دقیقاً در همین زمان بود که کمپانی تی‌اس‌ام‌سی در قلب تایوان شکل گرفت.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها