کد خبر: ۱۰۰۳۳
۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴
یک کارشناس مالیاتی پاسخ می دهد؛
یک کارشناس امور مالیاتی، با انتقاد از اینکه تصمیم جدید در تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی، دارای جامعیت کامل نیست گفت: این تصمیم نیازمند چکش‌کاری بیشتری است و به شکل کنونی در اجرا به مشکل برخواهد خورد.
به گزارش جدید پرس:

 احتمالا این روزها با نگاهی به اخبار، خبرهایی را در رابطه با تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی شنیده باشید؛ براساس آخرین اخبار اگر حسابی بیش از ۱۰۰تراکنش واریز در ماه داشته باشد و رقم این تراکنش‌ها به ۳۵میلیون تومان برسد، حساب شما تجاری تلقی خواهد شد؛ اما آیا این تصمیم، درست است؟ احمد غفارزاده، کارشناس امور مالیاتی به این پرسش پاسخ می‌دهد.

 

غفارزاده در پاسخ به اینکه آیا تفکیک حساب تجاری و شخصی بدین شکل بهینه است یا خیر پاسخ داد: یکی از مشکلات و ایرادات بزرگ این تصمیم آن است که برخی تراکنش‌ها پرتکرار نیستند؛ اما فعالیت تجاری هستند و وقتی شرط ۱۰۰تراکنش آمده، از این دسته خارج خواهند شد. بنابراین تا همینجا می‌توان فهمید، این موضوع در اجرا با مشکل مواجه خواهد شد و قطعا دو شرط یادشده، مبنای مناسبی برای تجاری تلقی کردن حساب نخواهد بود.

وی ادامه داد: به نظر من باید نصاب ریالی تعیین شود و اگر تراکنش‌های یک حساب، به نصاب ریالی رسید، حساب فرد بررسی شود. در ضمن حتی اگر به نصاب ریالی رسید، نباید گفت که از حساب مالیات بگیریم، بلکه باید حساب را بررسی کنیم و اگر حساب تجاری بود و... از آن مالیات اخذ شود؛ بنابراین قطعا اینکه یک حساب مقدار مشخصی تراکنش داشته باشد، دلیل بر تجاری بودن آن نخواهد بود.

 

به گفته غفارزاده، در کنار هم قرار گرفتن تعداد و مبلغ تراکنش، اجرا را با مشکل رو به رو خواهد کرد و به اعتقاد من باید از تراکنش‌ها بهتر استفاده کنیم. به اعتقاد من تصمیم نیاز به چکش‌کاری بیشتری دارد و باید معیارهای کامل‌تری را مدنظر قرار داد تا مشکلات به حداقل ممکن برسد.

 
 

البته این انتقادات را مردم نیز مطرح کرده‌اند؛ سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سوال که گاها تعداد تراکنش ۱۰۰ تراکنش در ماه نیست ولی ارقام بزرگی جابه جا می‌شود که ممکن است حساب تجاری باشد گفت: این تراکنش‌ها نیز مشکوک قلمداد خواهد شد و مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

به هرحال تا به الان، تصمیم جدید نتوانسته نه مردم و نه کارشناسان را قانع کند؛ قدم برداشتن به سمت شفافیت مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی اقدام مثبتی است که باید در بستر مناسب انجام شود؛ قطعا تصمیمات بدون برنامه، نه تنها کمکی به بهبود اوضاع نخواهد کرد، بلکه شاید در جهت عکس هدف خود نیز گام بردارد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها