کد خبر: ۱۲۳۶
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
فرش قرمز برای رقابت در بازار خودروی ایران
گمانه‌زنی ها در مورد جزییات مصوبه واردات خودرو حاکی از آن‌است که خودروهای تا سقف ارزشی 25 هزار دلاری هم می‌توانند وارد شوند. در این شرایط بازار خودروهای چینی که این روزها در بازار جولان می‌دهند، کساد می‌شود.
تعداد بازدید : 2
به گزارش جدید پرس:

واردات خودرو بالاخره بعد از چهار سال آزاد شد. سال 97 همراه با تنش‌های ارزی به منظور مدیریت بازار ارز واردات خودرو ممنوع شد. این موضوع به دپوی خودروهای وارداتی در گمرکات  و البته افزایش نامتعارف قیمت خودرو در بازار منتهی شد.

گرانی خودرو به همراه بی‌کیفیتی خودروهای داخلی که دیگر رقیبی در بازار به جز خودروهای چینی نداشتند، دولت را بر آن داشت تا از واردات برای تنظیم بازار استفاده کند. البته ساز و کار این واردات هنوز به صورت رسمی اعلام نشده و جسته و گریخته خبرهایی از مصوبه واردات خودرو به گوش می رسد.

آنچه مشخص است، قرار نیست خودروهای لاکچری و لوکس وارد کشور شود.  به گفته وزیر صمت خودروهای اقتصادی و ارزان اجازه واردات دارند.

گمانه‌زنی ها در مورد ارزش خودروهای وارداتی

پس از اعلام آزادسازی واردات خودرو، در ابتدا گفته شد سقف قیمتی خودروهای وارداتی 7000 دلار است.

اما این خبر با تکذیب دو معاون وزارت صمت روبرو شد و بعد از آن منابع دیگر اعلام کردند که خودروهای با ارزش 20  تا 25 هزار دلار هم اجازه واردات خواهند داشت.

کارشناسان آزادسازی واردات را به نفع بازار و کاهش قیمت ها می‌دانند.

بازار چه خودروهایی تحت تاثیر قرار می‌گیرد؟

در سناریوی اول، اگر فقط خودروهای 7 هزار دلاری مجوز واردات بگیرند، انتخاب محدود می‌شود و حتی در بین خودروهای چینی نیز نمی‌توان خودروهای زیادی را با این ارزش وارد کرد.

اما اگر سناریوی دوم تایید شود، دست واردکنندگان برای واردات بازتر خواهد بود. اگر قرار باشد خودروها بر اساس ارزش 20 تا 25 هزار دلار وارد کشور شود، بازار خودروهای چینی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

چون این روزها، خیابان های ایران مملو  از خودروهای چینی است که به گفته بسیاری از کارشناسان با توجه به قیمت های بالایی که دارند، از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند.

بنابراین آن دسته از خودروهای چینی که از 600 میلیون تومان بالاتر هستند، از این مصوبه آسیب خواهند دید و احتمالا بازارشان کساد خواهد شد. با احتساب متوسط دلار 25 هزار تومان، سقف ارزش خودروهای وارداتی بدون احتساب سود بازرگانی و حقوق ورودی، 625 میلیون دلار است.

اما به نظر می‌رسد با این قیمت‌ها همچنان بازار خودروهای ایرانی حفظ خواهد شد.  چراکه از نظر قیمت، هنوز فاصله زیادی بین خودروهای وارداتی و خودروهای داخلی وجود دارد.

سود بازرگانی کاهشی می‌شود؟

در عین حال آخرین شنیده‌ها حاکی از آن است که سود بازرگانی خودروهای وارداتی کاهش خواهدیافت.  چون استدلال‌ها حاکی از آن است که با رشد 7 برابری قیمت دلار نسبت به سال اعمال ممنوعیت، واردات تهدیدی برای خودروهای داخلی محسوب نمی‌شود

برخی منابع عنوان می‌کنند برای خودروهای 1000 تا 2000 سی‌سی، 28 درصد سود بازرگانی به علاوه 4 درصد حقوق ورودی در نظر گرفته شده‌است و برای خودروهای زیر 1000 سی سی، یک درصد سود بازرگانی به علاوه  4 درصد حقوق ورودی.  البته هنوز به طور رسمی مصوبه واردات خودرو اعلام نشده‌است و این اخبار به صورت غیررسمی منتشر شده‌است.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها