کد خبر: ۱۴۶۷۹
۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
دانشمنــــدان پـــروژه(Breakthrough Listen) با یک ابرکامپیوتر جدید، تلاش تازه ای را برای کشف حیات فرازمینی شروع کرده‌اند.
به گزارش جدید پرس:

تیم تحقیقاتی این پروژه، ابرکامپیوتری ساخته‌اند که می‌تواند از قابلیت‌های عظیم تلسکوپ رادیویی مرکات (MeerKAT) در رصد آسمان استفاده کند و مشکلی برای سایر پروژه‌های تحقیقاتی که از این تلسکوپ بهره می‌گیرند، وارد نکند.

تلسکوپ رادیویی مرکات در آفریقای جنوبی ۶۴ بشقاب دارد که منطقه وسیعی از آسمان را پوشش می‌دهد. این رادیو تلسکوپ پس از بهره‌برداری کامل تا زمان بهره‌برداری از ارائه کیلومتر مربعی که در سال ۲۰۲۴ تکمیل خواهد شد، بزرگ‌ترین و حساس‌ترین رادیو تلسکوپ در نیم ‌کره‌جنوبی زمین خواهد بود. رادیو تلسکوپ مرکات، برای پژوهش در زمینه مغناطیس کیهانی، شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها، رصد جهان قابل مشاهده، ماده تاریک و منشأ امواج رادیویی گذران به‌کار خواهد رفت.

محققان برای جست‌وجو به‌دنبال حیات فرازمینی، آسمان را در پی پیام‌هایی که ممکن است از سوی تمدن‌های فضایی ارسال شده باشد، بررسی می‌کنند.

ابرکامپیوتر جدید به دانشمندان اجازه می‌دهد تا بدون حرکت‌دادن آنتن‌های میرکت بتوانند از نمای حاضر پیش روی بشقاب‌های این تلسکوپ برای تحقیقات خود استفاده کنند.

دکتر اندرو سیمیون، محقق ارشد پروژه (Breakthrough Listen) می‌گوید: «میرکت ۶۴ بشقاب دارد که می‌تواند در هر لحظه فضایی از آسمان با وسعت ۵۰ برابر تلسکوپ گرین بانک (GBT) را ببینند. چنین میدان دید بزرگی معمولاً شامل تعداد زیادی ستاره است که اهداف جذابی برای شناسایی امضاهای فناوری محسوب می‌شوند. ابرکامپیوتر جدید ما اجازه می‌دهد تا سیگنال‌های این ۶۴ بشقاب را با هم ترکیب کنیم و از این اهداف، اسکن‌های واضحی با حساسیت بالا به ‌دست بیاوریم.»

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها