کد خبر: ۱۴۵۵
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
با آغاز فعالیت دولت سیزدهم و به‌خصوص در ماه‌های گذشته، اپراتورها باز هم درخواست خود مبنی‌بر لزوم تغییر تعرفه‌های اینترنتی را بارها و بارها عنوان کردند، تا جایی که در ماه‌های گذشته، بسته‌های اینترنتی که پیش از این ارائه می‌شد را تغییر داده و قیمت را زیاد کردند.
به گزارش جدید پرس:

  موضوع تغییر تعرفه‌های اینترنتی، داستان امروز و دیروز نیست ؛ حتی موضوع مربوط به دولت سیزدهم هم نمی‌شود، بلکه به‌دنبال افزایش نرخ ارز در سال‌های گذشته و از زمان وزارت محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات دولت دوازدهم- هم اپراتورها بارها درخواست خود را عنوان کردند که با افزایش هزینه‌هایی که متناسب با نرخ ارز، به‌صورت تصاعدی رشد کرده، تعرفه‌های اینترنتی هم باید تغییر کند، اما آن زمان دولت و وزارت ارتباطات تاکید داشتند در شرایطی که اپراتورها شبکه خود را توسعه نداده و اینترنت باکیفیتی ارائه نمی‌دهند، قیمت‌ها نباید تغییر کند و هزینه توسعه نباید هم از جیب مردم پرداخت شود.

با وجود این، با آغاز فعالیت دولت سیزدهم و به‌خصوص در ماه‌های گذشته، اپراتورها باز هم درخواست خود مبنی‌بر لزوم تغییر تعرفه‌های اینترنتی را بارها و بارها عنوان کردند، تا جایی که در ماه‌های گذشته، اپراتورهای همراه و ثابت در یک اقدام تقریبا هماهنگ، بسته‌های اینترنتی که پیش از این ارائه می‌شد را تغییر داده و قیمت را زیاد کردند، هر چند به‌دنبال اعتراض کاربران و واکنش نمایندگان مجلس که به بازگشت قیمت‌ها اصرار داشتند، عنوان کردند که این تغییر تعرفه‌ها در چارچوب مصوبه قانونی کمیسیون تنظیم مقررات رخ داده و تخلفی صورت نگرفته است.

اپراتورها حتی درخواست اصلاحات بیشتری در تعرفه را هم داشتند، اما وزارت ارتباطات اعلام کرد که موافقت با افزایش تعرفه‌های اینترنتی به‌معنای تلاش برای افزایش سوددهی آنها نیست، بلکه افزایش قیمت اینترنت منوط به افزایش کیفیت است و هرگونه افزایش قیمتی که منجر به افزایش کیفیت نباشد، با مخالفت مواجه می‌شود. 

از سوی دیگر این دولت هم با ازعان به اینکه توسعه ارتباطات ثابت در سال‌های گذشته‌ به‌کفایت صورت نگرفته و بیشتر بار شبکه، به دوش اپراتورهای همراه است و به همین دلیل علاوه بر مشکلات اینترنت ثابت، از کیفیت اینترنت همراه هم کاسته شده، نجات از این وضعیت را تنها توسعه فیبر نوری دانستند. به همین دلیل سال گذشته،‌ هدف‌گذاری‌هایی برای راه‌اندازی ۲۰ میلیون فیبر نوری تا پایان دولت سیزدهم مطرح شد.

هرچند به دلیل مشکلات از جمله هزینه بالای راه‌اندازی فیبر یا ناآشنایی مردم با نحوه دریافت این خدمت، با وجود راه‌اندازی بالغ‌بر یک میلیون و نیم پورت فیبر نوری، هنوز تعداد کاربرانی که از این فناوری استفاده می‌کنند به نیم میلیون هم نرسیده است، اما به‌تازگی همچنین اپراتورها قراردادهایی با رگولاتوری بستند که به ایجاد پورت فیبر نوری در یک زمان مقرر ملزم شدند.

در این راستا عیسی زارع‌پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- درباره اینکه سرمایه‌گذاری برای توسعه اینترنت به چه صورت اتفاق می‌افتد، به ایسنا گفت: با حمایت‌هایی که برای سرمایه‌گذاری کردیم، دولت از سهم خودش برای سرمایه‌گذاری گذشته است. الان دولت دارد از سهم خودش سرمایه‌گذاری می‌کند و هشت درصد از سهم خود از درآمد اپراتورهای همراه را برای توسعه ارتباطات ثابت گذاشته است.

او در پاسخ به اینکه آیا مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هم تغییر می‌کند، بیان کرد: بازنگری در مصوبات مربوط به تعرفه حتما باید انجام شود اما این لزوما به معنای گرانی اینترنت نیست. بازنگری در این مصوبه یک بخش مهم از کار است، اما وزارت ارتباطات برنامه‌های دیگری هم دارد و قرار نیست ما همه بار توسعه را به دوش مردم بگذاریم.

انتهای پیام

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها